Waar wil ik heen met mijn bedrijf?

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

Tegeltjeswijsheid:
“Als u niet weet waar u naar toe wilt en waarom (missie), zult u nooit weten of u op de goede plek aankomt”

Met een duidelijke set aan spelregels wordt het leven een stuk makkelijker. Het voorkomt misverstanden en verspilling van energie. (kernwaarden)

Als u weet waar u naar toe wilt (Visie), kunt u de route uitstippelen …

Als de route is bepaald (strategie) kunt u vertrekken en weet u onderweg of u links of rechts moet gaan …. (uitvoering)

Uw missie geeft aan waar u uw energie vandaan haalt. Het is de droom, die u en uw medewerkers delen. Bij succesvolle bedrijven ligt die droom dicht bij datgene, waar uw klanten behoefte aan hebben. De missie van uw bedrijf beschrijft dan waarom u iets kunt betekenen voor uw klanten. De missie van uw bedrijf hoort stabiel te zijn en herkenbaar voor mensen rond uw bedrijf.

En toch … Veel ondernemers die ik spreek geven aan dat ze eigenlijk (een beetje) uit het oog verloren zijn waarom ze ooit zijn begonnen met ondernemen. Werken in hun bedrijf is “een baan” geworden, de ambitie en ondernemersmissie is om wat voor reden naar de achtergrond verdwenen.

Is uw missie voor u nog duidelijk. Volgt u uw missie nog of bent u lichtjes aan het afdwalen ? Geldt dat ook voor uw medewerkers. Delen zijn dezelfde passie ? Met andere woorden: hebt u de juiste mensen om u heen ? Denk daar eens rustig voor na, het zorgt voor 70% de lol van het ondernemen !

TIPS:

  • Download het artikel “visie en missie, wat moet ik ermee” van www.hkbrabant.nl/strategie voor praktische handvaten bij het schrijven van een missie.
  • Bedenk ook eens het volgende: wat is die stiekeme, verregaande, ambitie die u eigenlijk alleen durft te dromen, en nog tegen niemand verteld heeft ? Waarom hebt u die nog tegen niemand verteld ? Is dat uw “bescheidenheid”? Wist u dat veel ondernemers dat hebben ?

U weet waarschijnlijk dat u die droom nooit allen kunt bereiken. Daar heeft u anderen bij nodig. De meest succesvolle ondernemers zijn diegenen die andere mensen betrekken bij hun ambitie. Jim Collins (ook schrijver van het bekende boek “Good te Great”) heeft hier in zijn boek “Built to last”een speciale term voor bedacht: DE GROTE GEDURFDE DWAZE DOELSTELLING (GGDD).

 

Bronvermelding: -HK Hoofdkantoor Brabant-