De wanbetaler bepaalt uw werkkapitaal

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

Het economische bureau van ING berichtte deze week dat de wanbetaler het bedrijfsleven fors wat geld kost. Voornamelijk in de branches bouw, industrie en transport is de schade groot. Dit zijn tevens de branches waar de marges toch al dun zijn. Het is een logisch gevolg dat wanbetalers uw werkkapitaalspositie bepalen. Het niet ontvangen of het zeer laat ontvangen van gefactureerde omzet leidt tot een liquiditeitsdruk in uw eigen onderneming.

Eerder hebben al eens een blog gewijd aan het Werkkapitaal van de onderneming. Een van de belangrijke punten, die in deze blog genoemd worden is het bewaken van de debiteuren. Onderstaand zullen we enkele tips aandragen, die mogelijk kunnen bijdragen aan het bewaken van de debiteuren.

Tips om uw debiteuren te bewaken en wanbetalers aan te pakken
Een goed begin is het halve werk. Ofwel, er zijn zaken, die u al kunt regelen alvorens mogelijke betalingsproblemen van uw klanten ontstaan. 

  • Ken uw klanten. Hiermee wordt bedoeld dat u weet hoe uw klant zijn organisatie heeft ingericht, zowel intern als juridisch. Het is van belang om te weten welke rechtsvorm de klant heeft in verband met aansprakelijkheden van de eigenaar/ eigenaren maar ook wiel verantwoordelijk cq bevoegd is en dus aangesproken kan worden.
  • Zorg voor goede algemene leverings- en betalingsvoorwaarden. Bij de opzet van de onderneming is het gebruikelijk/ logisch om de voorwaarden de definiëren. Het zorgt voor duidelijkheid richting uw klanten en het biedt u de middelen om stappen te nemen.
  • Regel een (rechtsbijstands)verzekering, waarin tevens incassomaatregelen voorzien zijn.

De volgende punten zijn van belang als daadwerkelijk facturen verzonden zijn en de betaling bewaakt dient te worden en/of wanbetalers aangepakt dienen te worden. De punten worden enigszins in chronologische volgorde weergegeven. 

  • Beoordeel en analyseermogelijke veranderingen in het betalingsgedrag van uw klanten. Hieruit kan reeds enige informatie worden gehaald, voor wat betreft de situatie waarin uw klant zit/ gaat komen, met als gevolg wanbetaling.
  • Stuur tijdig en regelmatig betalingsherinneringen. Geef hierbij tevens aan dat mogelijk rente en kosten verschuldigd zullen zijn. Het sturen van herinneringen is tevens van belang voor de dossiervorming, in het geval de post ter incasso wordt aangeboden. Overigens geldt voor de dossieropbouw sowieso dat zoveel mogelijk informatie verzameld dient te worden omtrent uw klant, zoals bankrekeningen en klanten van de onderneming.
  • Pas nieuwe leveringen/diensten aan. Indien een klant oude facturen niet voldoet, dient beoordeeld te worden in hoeverre nog gewerkt wordt voor deze klant. Nieuwe werkzaamheden dienen dan uitgesteld of niet uitgevoerd te worden.
  • Schriftelijke vastlegging van betalingsafspraken. Indien een klant (uit zichzelf) aangeeft, dat de betaling van de facturen wat lastiger is, kunnen betalingsafspraken gemaakt worden. een gedegen vastlegging is hierbij essentieel. Mogelijk kan een rente afgesproken worden, met betrekking tot het gegeven krediet.
  • Regel zekerheden. In het geval van betalingsafspraken is het wenselijk om zekerheden te krijgen. Denk hierbij aan eigendomsvoorbehoud, pandrechten, een bankgarantie of vooruitbetaling. Hierdoor bestaat een garantie dat het schuldig gebleven bedrag (grotendeels direct of indirect) ontvangen zal worden.

Tenslotte
Door uw debiteurenstand te bewaken en daarmee enerzijds de inkomende geldstromen te beheren en anderzijds afboeking van (dubieuze) oninbare vorderingen te voorkomen, kan uw werkkapitaalspositie bewaakt worden. Dit voorkomt liquiditeitsproblemen voor uw onderneming. Tevens is de kans dat u zelf aangepakt dient te worden door uw leveranciers vele malen kleiner.

Indien u vragen heeft naar aanleiding van deze blog, kunt u contact opnemen met ons kantoor, François Hendrikx (francois@ldeaccountants.nl) of Bart de Volder (bart@ldeaccountants.nl).