Geen omzetbelasting verschuldigd over schadevergoeding

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

In de Wet op de omzetbelasting is bepaald dat wie op een factuur omzetbelasting vermeldt, die hij op grond van andere wetsbepalingen niet verschuldigd is, de op de factuur vermelde belasting verschuldigd wordt. De wetsbepaling is gebaseerd op de btw-richtlijn. Volgens de btw-richtlijn is de belasting verschuldigd door degene die de belasting op de factuur vermeldt.

Om een einde te maken aan geschillen over de nakoming van de verplichtingen uit een overeenkomst tot levering van een IT-platform en het verrichten van bijbehorende diensten sloten partijen een vaststellingsovereenkomst. Met het sluiten van de vaststellingsovereenkomst was de oorspronkelijke overeenkomst ontbonden. De leverancier moest op grond van de vaststellingsovereenkomst aan de opdrachtgever € 6,9 miljoen betalen. Dat bedrag bestond uit terugbetaling van € 4,4 miljoen inclusief btw aan voldane vergoedingen en uit een schadevergoeding van € 2,5 miljoen. De leverancier heeft een creditfactuur uitgereikt, waarin omzetbelasting is opgenomen in de terugbetaling en de schadevergoeding.

De Belastingdienst legde een naheffingsaanslag omzetbelasting op aan de opdrachtgever voor in de schadevergoeding begrepen omzetbelasting. Volgens de Belastingdienst was de opdrachtgever deze omzetbelasting verschuldigd omdat hij als de opsteller van de factuur moest worden beschouwd. De rechtbank deelt deze opvatting niet. In de vaststellingsovereenkomst is geen bepaling opgenomen over het uitreiken van een factuur. De Belastingdienst heeft niet aannemelijk gemaakt dat de opdrachtgever wilde dat voor de schadevergoeding een factuur zou worden uitgereikt en dat hij het opmaken van die factuur zou hebben gedelegeerd aan de leverancier. Dat kan ook niet uit de ontvangst van de factuur worden afgeleid. De leverancier heeft op eigen initiatief de factuur opgesteld en uitgereikt. De rechtbank heeft de naheffingsaanslag vernietigd.

Aanvraag TVL kan door intermediair worden gedaan

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) is de opvolger van de Tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren COVID-19 (TOGS). De TVL heeft dezelfde doelgroep als de TOGS. Voorwaarde voor de TVL is een omzetverlies van 30% of meer en een bedrag aan vaste lasten van ten minste € 4.000. Het omzetverlies wordt bepaald door de omzet in de subsidieperiode te vergelijken met dezelfde periode in 2019. De TVL compenseert maximaal 50% van de vaste lasten en bedraagt minimaal € 1.000 en maximaal € 50.000.

Volgens de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (www.rvo.nl) kunnen intermediairs vanaf 1 september 2020 een aanvraag voor de TVL indienen voor ondernemers. De ondernemer moet zijn intermediair wel machtigen met behulp van eHerkenning. Aanvragen van de TVL gaat digitaal via mijn.rvo.nl. Dit kan tot en met 30 oktober 2020 17.00 uur. Voor de aanvraag is eHerkenning niveau 1 (of hoger) of DigiD nodig.

Update corona

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

Beste klant,

Hopelijk heeft u de afgelopen tijd kunnen genieten van een welverdiende vakantie. De afgelopen zomervakantieperiode heet wel ‘komkommertijd’, toch hebben zich drie belangrijke ontwikkelingen voorgedaan. Daarvan brengen wij u graag op de hoogte, zodat u daarop kunt inspelen.

  1. Tozo voor grensondernemers

    Het kabinet heeft zich, bij monde van toenmalig staatssecretaris Van Ark, steeds op het standpunt gesteld dat de Tozo geen sociale voorziening voor werkloosheid is, maar een tijdelijke vereenvoudiging van reeds bestaande bijstandsregels. Omdat bijstandsuitkeringen op grond van Europese regels slechts aan Nederlandse ingezetenen hoeven te worden betaald, vielen grensondernemers met een onderneming in Nederland en een woonplaats in het buitenland tussen wal en schip.
    Deze problematiek is in beide Kamers aan de orde geweest, maar ook in het Europees Parlement. Op vragen over de Tozo-regeling heeft de Europese Commissie inmiddels een voor grensondernemers bemoedigend antwoord gegeven. De Europese Commissie merkt op dat de Tozo bescherming biedt tegen werkloosheid én voorziet in levensonderhoud. Zij merkt op dat de Tozo daarom op grond van Europese regels ook aan grensondernemers toegekend zou kunnen worden.
    Veel meer dan een bemoedigend signaal voor grensondernemers is dit nog niet. Maar wij hopen van harte dat het kabinet deze problematiek nog eens goed bekijkt. Het is wrang dat in het buitenland wonende ondernemers hier jarenlang netjes belastingen hebben afgedragen en nu tussen wal en schip vallen.
  2. TVL-aanvraag via machtiging

    De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) kan reeds enige tijd worden aangevraagd via eHerkenning. Omdat eHerkenning tot nu toe verplicht was gesteld, konden wij slechts via een ketenmachtiging namens u de TVL aanvragen. Dat maakt het aanvraagproces langer dan wenselijk, aangezien de ketenmachtigingsovereenkomst na aanvraag getekend naar (in ons geval) Lelystad verstuurd dient te worden.
    Inmiddels is gecommuniceerd dat wij vanaf 1 september de aanvraag TVL ook via een machtiging kunnen verzorgen. Deze machtiging was voor de TOGS ook noodzakelijk. Daarom verwachten wij dat bedoeld machtingsformulier zo goed als gelijk zal zijn aan het eerdere formulier. Zodra het formulier beschikbaar is, hoort u dit uiteraard van ons.

  3. Ontwikkelpakket ‘NL leert door’ van start

Het kabinet vraagt van werkgevers hun werknemers te stimuleren om aan bij- of omscholing te doen. In de tweede tranche van de NOW is dit ook als inspanningsverplichting opgenomen. Ter ondersteuning heeft het kabinet een flankerend crisispakket onder de noemer “NL leert door” samengesteld. Doel is mensen te ondersteunen die hun werk als gevolg van de crisis dreigen te verliezen of al verloren hebben en de transitie naar ander kansrijk werk zullen moeten maken. Dat betreft naast werknemers in getroffen sectoren ook flexwerkers en zzp’ers die geen opdrachten meer krijgen.
Onder het pakket NL Leert Door vallen twee subsidieregelingen:

  • De “Tijdelijke subsidieregeling NL leert door met inzet van ontwikkeladvies” is inmiddels gepubliceerd. Via deze regeling zijn ontwikkeladviezen vanaf 1 augustus 2020 beschikbaar. Deelnemers kunnen dan starten met hun (her)oriëntatie op de arbeidsmarkt onder begeleiding van een gekwalificeerde loopbaanadviseur.
  • Later in 2020 volgt de “Tijdelijke subsidieregeling NL leert door met inzet van online scholing” waarmee mensen kosteloos online scholingsactiviteiten kunnen krijgen bij een aantal publieke en private opleiders. Deze opleiders kunnen – desgewenst in een samenwerkingsverband met andere opleiders of met andere bij scholing betrokken partijen – een aanvraag indienen om de kosten van die online scholingsactiviteiten vanuit de subsidieregeling te dekken. Gezien de tijd die nodig is voor het kunnen maken en indienen van deze aanvragen en de beoordeling ervan, zullen deelnemers uiterlijk in het vierde kwartaal gebruik kunnen maken van het online scholingsaanbod.

De eisen in de regeling zijn bedoeld om te komen tot een relevant, divers en kwalitatief hoogstaand aanbod voor de deelnemers. Het aanbod zal in drie groepen worden verdeeld, afhankelijk van de duur en studiebelasting, waarbij per groep met een vaste tegemoetkoming per scholingsactiviteit wordt gewerkt:

  1. De eerste groep omvat de zeer kort durende cursussen om individuen te helpen hun vaardigheden te verbeteren en te laten ervaren dat scholing en ontwikkeling zinvol en leuk is. Het beoogde vaste bedrag voor de tegemoetkoming in de kosten van scholing in deze categorie zal liggen tussen de € 200 en € 300 per activiteit.
  2. De tweede groep is bedoeld voor iets omvangrijkere cursussen en trainingen, naast het verbeteren van vaardigheden ook gericht op vakgerichte bijscholing. Dit kan daarom al gauw interessant zijn voor zowel u als werkgever als uw werknemers. Het beoogde vaste bedrag voor de tegemoetkoming in de kosten in deze categorie ligt tussen de € 400 en € 600.
  3. De derde groep is bedoeld voor het kunnen volgen van vakgerichte modules, bijvoorbeeld als eerste stap of oriëntatie op eventuele omscholing. Het beoogde vaste bedrag voor de tegemoetkoming in de kosten in deze categorie ligt tussen de € 900 en € 1100. Het kabinet vraagt sociale partners, sectoren en O&O-fondsen om met cofinanciering bij te dragen en daarmee meer kostbare trajecten mogelijk te maken zodat mensen die willen omscholen hiervoor ook de benodigde middelen krijgen.

Indien u vragen heeft over het bovenstaande kunt u als altijd met ons contact opnemen.
Wij helpen u graag. Vraag naar uw relatiebeheerder, de heer Gerlings of de heer Van Erve,
013-5340001.

Afgezonderd particulier vermogen

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

Bezittingen en schulden en opbrengsten en uitgaven van een afgezonderd particulier vermogen (APV) worden voor de inkomstenbelasting toegerekend aan de persoon, die dat vermogen heeft afgezonderd. Na het overlijden van deze persoon wordt het APV toegerekend aan zijn erfgenamen. Deze toerekening is van toepassing op ieder afgezonderd vermogen waarmee meer dan bijkomstig een particulier belang wordt beoogd, tenzij de afzondering van vermogen heeft plaatsgevonden tegen uitreiking van aandelen of daarmee vergelijkbare rechten. Het APV wordt toegerekend aan de begunstigden als niet kan worden vastgesteld wie het vermogen heeft afgezonderd.

De toerekening van de bezittingen en schulden van een APV geldt ook voor de erfbelasting. De toerekening aan de erfgenamen na het overlijden van een erflater geldt als een erfrechtelijke verkrijging.

In een procedure voor de rechtbank was in geschil of een aanslag erfbelasting juist was. Het twistpunt was of de bezittingen en schulden van een stichting terecht aan het vermogen van de erflaatster en dus aan de nalatenschap zijn toegerekend. De rechtbank stelde vast dat de stichting al langere tijd niet meer fungeerde als een sociaal belang behartigende instelling. Het bestuur van de stichting bestond hoofdzakelijk uit familieleden van de erflaatster. De familie had zo de zeggenschap over de bezittingen van de stichting. De stichting was eigenaar van vier panden, die tegen niet-marktconforme huurprijzen werden verhuurd aan familieleden van de erflaatster. Zij stond in privé borg voor de hypotheken van de stichting. Feitelijk was tot het overlijden sprake van vermogen van de erflaatster. De rechtbank was van oordeel dat het vermogen van de stichting aan de erflaatster moest worden toegerekend. Dat betekende dat de aanslag erfbelasting correct was vastgesteld.

Inschakeling professionele bijstand door advocaat onredelijk

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

Omdat een belastingaanslag niet werd betaald binnen de gestelde termijn, werd een aanmaning tot betaling aangemaakt. Daarbij werd een bedrag van € 7 aan aanmaningskosten in rekening gebracht. Vervolgens werd een dwangbevel betekend. Daarbij werd € 53 aan betekeningskosten in rekening gebracht. Naar aanleiding van het dwangbevel werd door de belanghebbende, advocaat van beroep, bezwaar gemaakt. In reactie op het bezwaarschrift deelde de gemeentelijke invorderingsambtenaar mee dat hij voornemens was het bezwaar af te wijzen. Uit coulance was de invorderingsambtenaar bereid de kosten van het dwangbevel af te boeken. Een kantoorgenoot van de belanghebbende stelde zich als gemachtigde voor de belanghebbende en verzocht om een proceskostenvergoeding voor de bezwaarfase. De ambtenaar wees dat verzoek af.

In de procedure die daarop volgde, waren de rechtbank en Hof Arnhem-Leeuwarden van oordeel dat de inschakeling van professionele bijstand voor het schrijven van een tweede brief, waarin het door de belanghebbende opgestelde bezwaarschrift inhoudelijk werd herhaald, niet redelijk was. Het verzoek om een proceskostenvergoeding voor de bezwaarfase is terecht afgewezen.

Kosteloos volgen van ontwikkeladvies

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

Sinds 1 augustus kunnen werkenden en werkzoekenden in Nederland kosteloos een ontwikkeladvies aanvragen bij een gekwalificeerd loopbaanadviseur. Een ontwikkeladvies geeft zicht op de mogelijkheden die er zijn op de arbeidsmarkt. Mensen kunnen zich met een ontwikkeladvies beter voorbereiden op een overstap naar ander werk.

Onderdeel van een ontwikkeladvies is een ontwikkelplan, waarin acties staan om beter voorbereid te zijn op de toekomst. Iedereen tussen 18 jaar en de pensioengerechtigde leeftijd kan gebruikmaken van deze mogelijkheid door zich aan te melden bij een loopbaanadviseur. De loopbaanadviseur vraagt subsidie aan en handelt de administratie af. Op www.hoewerktnederland.nl is meer informatie te vinden.

Met de mogelijkheid om kosteloos een ontwikkeladvies te volgen is het programma NL Leert Door van start gegaan. Dat programma helpt werkenden en werkzoekenden zich voor te bereiden op veranderingen op de arbeidsmarkt aan de hand van ontwikkeladviezen en online scholing.

Inmiddels is bekend geworden dat het aantal aanvragen het beschikbare budget voor 2020 heeft overschreven. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid lijkt niet genegen om het budget te verhogen. In 2021 is wel weer budget beschikbaar voor het volgen van ontwikkeladviezen.

Verbod op nevenwerkzaamheden

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

De arbeidsovereenkomst van een werknemer bevatte een verbod op het verrichten van nevenwerkzaamheden. Op overtreding van dit verbod stond een boete. In de arbeidsovereenkomst was vermeld dat overtreding van het verbod grond kon zijn voor ontslag op staande voet.

Ondanks het verbod verrichtte de werknemer tijdens een periode van arbeidsongeschiktheid werkzaamheden voor een ander bedrijf. Dat was na een anonieme tip bevestigd door een bedrijfsrecherchebureau dat de werkgever had ingeschakeld. Enkele dagen daarvoor had de werknemer zullen starten met het verrichten van re-integratiewerkzaamheden. Dat ging niet door nadat de werknemer had meegedeeld dat zijn gezondheidssituatie was verslechterd en dat hij als gevolg van medicatiegebruik niet kon autorijden. Om die reden kon hij niet starten met zijn re-integratiewerkzaamheden. Voor de werkgever vormde het overtreden van het verbod op nevenwerkzaamheden aanleiding tot ontslag op staande voet.

In de procedure voor de kantonrechter, waarin de werknemer het gegeven ontslag bestreed, voerde de werknemer aan dat het een vriendendienst betrof. De kantonrechter was van oordeel dat de werknemer zijn werkgever een gegronde reden heeft gegeven voor het ontslag op staande voet. Het werd de werknemer aangerekend dat hij zich niet in staat achtte om lichte re-integratiewerkzaamheden gedurende twee uur per dag te verrichten, maar dat hij kennelijk wel in staat was om nevenwerkzaamheden te verrichten. De bedrijfsrechercheur heeft geconstateerd dat de werknemer lichamelijke werkzaamheden heeft verricht, zonder waarneembare lichamelijke beperkingen. De werknemer heeft ernstig verwijtbaar gehandeld. Dat het slechts om een vriendendienst ging, nam de verwijtbaarheid niet weg. Het ontslag op staande voet is rechtsgeldig gegeven, ondanks de ingrijpende gevolgen voor de werknemer. De kantonrechter vond een dienstverband van 22 jaar zonder problemen en de emotionele en financiële gevolgen voor de werknemer onvoldoende wegen om het ontslag ongedaan te maken.

Correctie te hoge rente eigenwoningschuld aan schoonouders

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

De inkomsten uit eigen woning bestaan uit het eigenwoningforfait, verminderd met de rente die wordt betaald op de eigenwoningschuld. Fiscale partners kunnen de inkomsten uit de eigen woning onderling verdelen in iedere gewenste verhouding, mits bij beide partners gezamenlijk het totale bedrag van de inkomsten wordt aangegeven. 

Een belastingplichtige financierde zijn woning met een lening van zijn ouders. De lening had een looptijd van 30 jaar. De rente bedroeg 9% per jaar voor een periode van 15 jaar. Voor de lening waren geen zekerheden gesteld. Ten tijde van het afsluiten van de geldlening was een rente van 3% gebruikelijk voor een hypothecaire lening met een rentevaste periode van 15 jaar. Het ontbreken van zekerheid rechtvaardigt in het algemeen een hogere rente, ter compensatie van het risico dat de geldverstrekker loopt. De Belastingdienst corrigeerde de aangifte van de partner van de belastingplichtige, nadat de aanslag aan de belastingplichtige zelf was opgelegd conform de ingediende aangifte.

De rechtbank was van oordeel dat het risico dat de belastingplichtige de geldlening niet zou kunnen terugbetalen niet groot was. Daardoor was er geen reden voor een aanmerkelijk hogere rente dan gebruikelijk. Volgens de rechtbank hebben de ouders de geldlening onder de overeengekomen voorwaarden verstrekt vanwege de familierelatie. De inspecteur heeft, rekening houdend met het ontbreken van zekerheid, de rente op 4,5% gesteld als zijnde een zakelijk verantwoorde rente. De rechtbank vond dat een redelijk percentage. Omdat de aanslag van iedere partner afzonderlijk wordt vastgesteld, hoefde de Belastingdienst bij het vaststellen van de aanslag van de partner geen rekening te houden met het feit dat de aanslag van de belastingplichtige zonder correcties was vastgesteld.

In hoger beroep heeft Hof Den Haag zich bij het oordeel van de rechtbank aangesloten. De Hoge Raad heeft het beroep in cassatie van de belanghebbende ongegrond verklaard.

Rekenvoorbeeld NOW

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

Het UWV heeft een rekenvoorbeeld beschikbaar gesteld waarmee ondernemers kunnen berekenen hoe hoog de definitieve tegemoetkoming Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid zal gaan bedragen.

Er zijn afzonderlijke simulaties gemaakt voor de eerste ronde aanvragen (NOW-1, de periode maart-mei) en voor de tweede ronde (NOW-2, voor juni-september) vanwege de verschillende regelgeving voor iedere NOW-ronde.

Beide versies zijn te benaderen via: https://www.simulatienow.nl/

Mocht u naar aanleiding van de NOW of een van de andere tijdelijke ondersteuningsmaatregels vragen hebben, gelieve dan contact op te nemen met uw relatiebeheerder of de heer Rob Gerling van ons kantoor 013-5340001.

Sneller geld op je rekening? Zo doe je dat

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

Zo frustrerend! Je hebt er alles aan gedaan om een project op tijd en binnen het budget op te leveren, maar na het sturen van je factuur hoor je helemaal niets meer. Lang openstaande facturen zijn niet goed voor je bedrijf. Hoe zorg je dat je sneller betaald wordt?

Eén van de oplossingen voor een snellere betaling is elektronisch factureren. Het idee erachter is eenvoudig: Hoe minder werk het is om de factuur te verwerken, hoe sneller je betaald krijgt.

Elektronisch factureren: per e-mail?

Veel mensen denken bij elektronisch factureren aan het versturen van een factuur in pdf-formaat via e-mail. E-mail is gratis en toch ook digitaal? Een pdf per e-mail sturen scheelt natuurlijk print- en portokosten vergeleken met de post, maar aan de rest van het proces verandert niet zoveel. De ontvanger moet nog steeds een hoop handelingen uitvoeren voordat hij of zij de factuur betaalt. Je klant moet de e-mail openen, de factuur downloaden en vervolgens (handmatig) in het boekhoudprogramma verwerken. Dat kost tijd. Soms blijft een factuur nog een tijdje bij een collega in een inbox staan of komt de e-mail in de spam terecht. En een foutje bij het inboeken is zo gemaakt.

‘Echt’ elektronisch factureren: een stapje verder

‘Echt’ elektronisch factureren gaat een stapje verder dan versturen per e-mail. E-facturen maak en verstuur je via een boekhoudprogramma. De e-factuur komt automatisch direct in het boekhoudprogramma van de ontvanger terecht. Zonder menselijke tussenkomst.

Een elektronische factuur is een gestructureerd bestand in een code die door boekhoudprogramma’s herkend wordt. Hierdoor kunnen de gegevens op de factuur vanuit het ene boekhoudprogramma direct verwerkt worden in een ander boekhoudprogramma. Door de automatische bevestiging weet je zeker dat de factuur is afgeleverd en onder de aandacht gebracht wordt. De ontvanger hoeft alleen maar het boekhoudprogramma te openen om de factuur te bekijken en kan direct tot betaling overgaan.

Facturen op basis van UBL

Bij elektronisch factureren maak je in je boekhoudpakket facturen op basis van UBL (Universal Business Language). UBL is een verzameling afspraken die ervoor zorgen dat verschillende boekhoudpakketten met elkaar kunnen communiceren. Zo zijn er voor een factuur afspraken gemaakt over de weergave van de verschillende elementen op de factuur, zoals het factuurnummer en de factuurregels met o.a. de omschrijving, het aantal en de stuksprijs. Daarnaast is afgesproken dat een e-factuur wordt opgemaakt in XML-formaat.

De e-factuur die verstuurd wordt, bestaat uit twee bestanden: een pdf die voor mensen begrijpelijk en overzichtelijk is en het bijbehorende XML-bestand voor het systeem. Misschien heb je wel eens, samen met een factuur in pdf-formaat, zo’n bestand met allerlei onleesbare tekens ontvangen.

Voordelen, ook voor kleine bedrijven en zzp’ers

Je denkt misschien dat e-factureren alleen geschikt is voor grote bedrijven die honderden facturen versturen, maar dat is niet zo. De voordelen gelden ook voor kleine bedrijven of zzp’ers:

  • Tijdbesparing: Je hoeft minder acties uit te voeren om een verkoopfactuur te versturen. En een inkoopfactuur wordt automatisch ingeboekt.
  • Gemakkelijk: Je hoeft niet zelf je inkoopfacturen te verwerken, je hoeft alleen nog de boekingen goed te keuren.
  • Nauwkeuriger: Als je gegevens handmatig moet invoeren is een foutje zo gemaakt.
  • Minder kans op spookfacturen of dubbele facturen: E-facturen worden automatisch gecontroleerd op btw-nummer, KVK-nummer en IBAN. Spookfacturen vallen snel door de mand en dubbele facturen worden meteen door het programma herkend.
  • Up-to-date administratie en inzicht: Deze manier van werken zorgt voor een betere weergave van je onbetaalde verkoopfacturen en je eigen nog te betalen inkoopfacturen. Zo heb je altijd de actuele cijfers bij de hand.
  • Goedkoper: Je hebt minder arbeidskosten door de automatische verwerking. En natuurlijk geen print- en portokosten.
  • Sneller geld op je rekening: Een factuur kan niet ‘ergens blijven liggen’, maar verschijnt automatisch als boekingsvoorstel in de administratie van de ontvanger. De klant hoeft alleen het boekingsvoorstel te controleren en te accorderen voor betaling. Bedrijven die veel met e-facturatie werken geven aan dat e-facturen sneller worden betaald.

Voorwaarden e-factureren

Handig, dat e-factureren, maar er zijn wel wat regels en voorwaarden aan verbonden:

  • Als je alleen maar e-facturen wilt sturen, moet je dit wel in je voorwaarden opnemen zodat de klant dit van te voren weet.
  • De klant moet met het ontvangen van e-facturen akkoord gaan. Wie weet sluit zijn of haar manier van boekhouden (nog) niet op deze manier van werken aan.
  • De datum die is weergegeven op de factuur is leidend voor het uitreiken van de factuur. Let er daarom op dat de juiste datum op de factuur staat.
  • Voor een e-factuur gelden dezelfde wettelijke regels als voor een papieren factuur, er moeten dezelfde verplichte gegevens op staan. Het maakt niet uit waar de gegevens staan, er is geen verplichte opmaak. De meeste softwareleveranciers hebben een standaardfactuur die aan alle wettelijke eisen voldoet en die je kunt afstemmen op je huisstijl.
  • Je moet de Belastingdienst kunnen bewijzen dat een factuur werkelijk door de afzender is gestuurd (de factuur is authentiek) en niet is veranderd (de factuur is integer). Voor kleine organisaties is het vaak voldoende om naast de factuur ook andere documenten te bewaren. Bijvoorbeeld de offerte, opdrachtbevestiging en het bewijs van betaling. Grotere organisaties kiezen vaak voor een technische oplossing. Bijvoorbeeld een geavanceerde elektronische handtekening. Wanneer je kiest om een (online) systeem aan te schaffen voor het maken en versturen van digitale facturen, zit daar vaak een waarborg ingebouwd die de authenticiteit en integriteit van jouw facturen garandeert.

Indien u nog vragen heeft kunt u contact opnemen, 013-5340001.