» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!
Zo frustrerend! Je
hebt er alles aan gedaan om een project op tijd en binnen het budget op te
leveren, maar na het sturen van je factuur hoor je helemaal niets meer. Lang
openstaande facturen zijn niet goed voor je bedrijf. Hoe zorg je dat je sneller
betaald wordt?
Eén van de oplossingen
voor een snellere betaling is elektronisch factureren. Het idee erachter is
eenvoudig: Hoe minder werk het is om de factuur te verwerken, hoe sneller je
betaald krijgt.
Elektronisch factureren: per e-mail?
Veel mensen denken bij
elektronisch factureren aan het versturen van een factuur in pdf-formaat via
e-mail. E-mail is gratis en toch ook digitaal? Een pdf per e-mail sturen
scheelt natuurlijk print- en portokosten vergeleken met de post, maar aan de
rest van het proces verandert niet zoveel. De ontvanger moet nog steeds een
hoop handelingen uitvoeren voordat hij of zij de factuur betaalt. Je klant moet
de e-mail openen, de factuur downloaden en vervolgens (handmatig) in het boekhoudprogramma
verwerken. Dat kost tijd. Soms blijft een factuur nog een tijdje bij een
collega in een inbox staan of komt de e-mail in de spam terecht. En een foutje
bij het inboeken is zo gemaakt.
‘Echt’ elektronisch factureren: een stapje verder
‘Echt’ elektronisch
factureren gaat een stapje verder dan versturen per e-mail. E-facturen maak en
verstuur je via een boekhoudprogramma. De e-factuur komt automatisch direct in
het boekhoudprogramma van de ontvanger terecht. Zonder menselijke tussenkomst.
Een elektronische
factuur is een gestructureerd bestand in een code die door boekhoudprogramma’s
herkend wordt. Hierdoor kunnen de gegevens op de factuur vanuit het ene
boekhoudprogramma direct verwerkt worden in een ander boekhoudprogramma. Door
de automatische bevestiging weet je zeker dat de factuur is afgeleverd en onder
de aandacht gebracht wordt. De ontvanger hoeft alleen maar het
boekhoudprogramma te openen om de factuur te bekijken en kan direct tot
betaling overgaan.
Facturen op basis van UBL
Bij elektronisch
factureren maak je in je boekhoudpakket facturen op basis van UBL (Universal
Business Language). UBL is een verzameling afspraken die ervoor zorgen dat
verschillende boekhoudpakketten met elkaar kunnen communiceren. Zo zijn er voor
een factuur afspraken gemaakt over de weergave van de verschillende elementen
op de factuur, zoals het factuurnummer en de factuurregels met o.a. de
omschrijving, het aantal en de stuksprijs. Daarnaast is afgesproken dat een
e-factuur wordt opgemaakt in XML-formaat.
De e-factuur die
verstuurd wordt, bestaat uit twee bestanden: een pdf die voor mensen
begrijpelijk en overzichtelijk is en het bijbehorende XML-bestand voor het
systeem. Misschien heb je wel eens, samen met een factuur in pdf-formaat, zo’n
bestand met allerlei onleesbare tekens ontvangen.
Voordelen, ook voor kleine bedrijven en zzp’ers
Je denkt misschien dat
e-factureren alleen geschikt is voor grote bedrijven die honderden facturen
versturen, maar dat is niet zo. De voordelen gelden ook voor kleine bedrijven
of zzp’ers:
- Tijdbesparing: Je hoeft minder acties uit te
voeren om een verkoopfactuur te versturen. En een inkoopfactuur wordt
automatisch ingeboekt.
- Gemakkelijk: Je hoeft niet zelf je inkoopfacturen te
verwerken, je hoeft alleen nog de boekingen goed te keuren.
- Nauwkeuriger: Als je gegevens handmatig moet invoeren
is een foutje zo gemaakt.
- Minder kans op spookfacturen of dubbele
facturen: E-facturen worden automatisch gecontroleerd op btw-nummer, KVK-nummer en
IBAN. Spookfacturen vallen snel door de mand en dubbele facturen worden meteen
door het programma herkend.
- Up-to-date administratie en inzicht: Deze manier van werken
zorgt voor een betere weergave van je onbetaalde verkoopfacturen en je eigen
nog te betalen inkoopfacturen. Zo heb je altijd de actuele cijfers bij de hand.
- Goedkoper: Je hebt minder arbeidskosten door de
automatische verwerking. En natuurlijk geen print- en portokosten.
- Sneller geld op je rekening: Een factuur kan niet
‘ergens blijven liggen’, maar verschijnt automatisch als boekingsvoorstel in de
administratie van de ontvanger. De klant hoeft alleen het boekingsvoorstel te
controleren en te accorderen voor betaling. Bedrijven die veel met e-facturatie
werken geven aan dat e-facturen sneller worden betaald.
Voorwaarden e-factureren
Handig, dat
e-factureren, maar er zijn wel wat regels en voorwaarden aan verbonden:
- Als je alleen maar e-facturen wilt sturen, moet je dit wel in je voorwaarden opnemen zodat de klant dit van te voren weet.
- De klant moet met het ontvangen van e-facturen akkoord gaan. Wie weet sluit zijn of haar manier van boekhouden (nog) niet op deze manier van werken aan.
- De datum die is weergegeven op de factuur is leidend voor het uitreiken van de factuur. Let er daarom op dat de juiste datum op de factuur staat.
- Voor een e-factuur gelden dezelfde wettelijke regels als voor een papieren factuur, er moeten dezelfde verplichte gegevens op staan. Het maakt niet uit waar de gegevens staan, er is geen verplichte opmaak. De meeste softwareleveranciers hebben een standaardfactuur die aan alle wettelijke eisen voldoet en die je kunt afstemmen op je huisstijl.
- Je moet de Belastingdienst kunnen bewijzen dat een factuur werkelijk door de afzender is gestuurd (de factuur is authentiek) en niet is veranderd (de factuur is integer). Voor kleine organisaties is het vaak voldoende om naast de factuur ook andere documenten te bewaren. Bijvoorbeeld de offerte, opdrachtbevestiging en het bewijs van betaling. Grotere organisaties kiezen vaak voor een technische oplossing. Bijvoorbeeld een geavanceerde elektronische handtekening. Wanneer je kiest om een (online) systeem aan te schaffen voor het maken en versturen van digitale facturen, zit daar vaak een waarborg ingebouwd die de authenticiteit en integriteit van jouw facturen garandeert.
Indien u nog vragen heeft kunt u contact opnemen, 013-5340001.