Wakker worden de crisis is voorbij!!

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

Word een waardevolle klantenpartner

Een echt partner zijn voor de ondernemer, daar moet je hard aan werken. Toch hebben veel bedrijven dit doel, op zoek naar nieuwe vormen van dienstverlening nu de traditionele producten in omzet opdrogen. Het is een pad met veel hobbels, niets voor niets dat ik stel: “Om goed te kunnen adviseren is steeds meer management en bedrijfseconomische kennis nodig, naast het algemene producten- of dienstenpallet. Ook de branchekennis is steeds belangrijker. Zo hoorde ik van een klant “Accountants denken te veel in cijfers en te weinig in wat mij als ondernemer beweegt”. En gelijk heeft hij. Waarbij onze accountant het antwoord gaf: “Wij richten ons teveel op kosten, in plaats van omzet, waarde en marge”

Adviseren, sparren, klankborden, klantpartner. Mooie kreten, maar de praktijk is weerbarstig. Bedrijven houden lang vast aan wat ze altijd al deden. Zeker in het voorjaar, als de orders weer binnenstromen. Tegen de zomer begint de buik dan toch weer zeer te doen, want hoe vullen we de fabriek of houden we het personeel aan de gang in het najaar.

Het management van professionele organisaties geeft aan dat professionele bedrijven een actieve klantenstrategie voeren, om te overleven op de langere termijn. Ik zeg niet dat het gemakkelijk is, maar voor de ondernemers onder ons zijn er dus kansen te over. U moet ze wel pakken. En vooral doorzetten. Zo’n veranderingsproces duurt soms zelfs een paar jaar.

Mijn boekenkast puilt nog uit met kennis over verandermanagement in de tijd dat ik nog als manager werkte voor de Rabobank. Helaas is niet alles even toegankelijk geschreven. Belangrijkste wat ik heb onthouden is dat bedrijven vooral nodig hebben, een stappenplan voor verandering, manieren om cultuur en gedrag te veranderen, aanwijzingen hoe de goede medewerkers in hun midden te vinden en te ontwikkelen, luisterend oor voor de klant in plaats van te verkopen wat je hebt, tijd durven gaan steken in acquisitie, beïnvloeding van het onbewuste van de mens om gemakkelijker te veranderen (de persoonlijke mindset om krijgen) en medewerkers leren in de schoenen van de ondernemer te staan.

Succes!

François Hendrikx