Een strategieverhaal

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

Bakkerij Vanwaelderen, zo heet de bakkerswinkel in Postel, net over de grens bij Reusel.

Bij ons in de buurt ook wel Kramikske genoemd. Deze naam verwijst naar een stripverhaal, een guitige bakkersjongen die op zijn bakfiets allerlei avonturen meemaakt.

Kramikske staat ook op gevel als symbool voor warme bakker. Wat misschien minder bekend is, is dat Vanwaelderen het erg goed doet. Vooral op zondag lopen Belgen en vooral ook Hollanders de deur plat. Om hun gezin te verrassen met een vers ontbijt, want daar heeft Vanwaelderen alles voor in huis, van broden tot beleg, van gezond tot zoet en gebak. Alles vers wel te verstaan. De wachtrijen zijn er onverwacht kort want de personele bezetting is sterk, erop berekend. Snel sta je weer buiten met een heerlijk ontbijt.

De strategie: een vers en breed productenpakket, zondag urenlang open, snelle bediening, altijd vriendelijk. Oh ja, ik heb het niet over de prijs gehad,, daar kijk ik eigenlijk niet naar, je krijgt teveel moois. Vanwaelderen bied een beleving. Het zondagskrantje erbij is gratis. Waarom geen enkele Hollandse bakker dit concept kopieert is mij een raadsel. Achter de vriendelijke glimlach van de bakker zit een strategie, die een fantastische mix is van kwalitatieve top producten, een goede relatie met elke klant en operationeel een soepel verkoopproces.

Makkelijk praten ….

Potverdorie, maar zo simpel is het niet. Ik hoor het u zeggen. De crisis die we meemaken lijkt structureel  te zijn, we moeten ‘gewoon’ wennen aan een klant die veel minder uitgeeft, er kritisch is, graag alternatieven voor jou zoekt. Ondernemingen zullen zeer wendbaar moet zijn. Ik hoop u iets te hebben meegegeven. Die vind je als je veel luistert en leest. En de rust neemt op dingen door te denken.

Strategie vraagt rust in de kop. En inspiratie. Die van u zelf moet komen door afstand te nemen. Ik hoop u weer wat geïnspireerd om na te denken over uw strategie. Om er maar 1 te noemen.

“Doe waar je goed in bent en koop de rest”

Dit is een manier om strategisch naar je bedrijf, je activiteiten, je mensen te kijken. Waar bent u vooral goed in, wat is uw core business eigenlijk en is dat inderdaad het enige waarop u concentreert? En die uitspraak van bokser Mike Tyson: “Everyone has a plan, till they get punched in the mouth.”Wat doet u als het plan niet werkt.

Veel succes.