De toegevoegde waarde van goed relatiemanagement

Relatiemanagement is het opbouwen, verdiepen en verstevigen van langdurige en waarde creërende relaties. Als ondernemer maak je een strategische keuze: je besteedt aandacht aan bepaalde relaties waarmee je de omzet en winst van je onderneming kunt vergroten.

Wist je dat in veel praktijken twintig procent van de klanten zorgt voor tachtig procent van de omzet? De 80/20 regel is ontdekt en uitgewerkt door de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto.
De regel gaat ervan uit dat een klein aantal oorzaken (of inzet) verantwoordelijk is voor het grootste deel van de resultaten.

De markt voor professionele dienstverlening is de afgelopen twintig jaar sterk veranderd: opdrachten stromen niet meer vanzelf binnen. Er is meer concurrentie en tarieven staan onder druk. Een klant wil hoogwaardig advies, is op zoek naar kwaliteitswerk en minder naar capaciteitsuitbreiding. Relatiemanagement bied je mogelijkheden om een eigen plek binnen de markt te krijgen en te behouden. Als ondernemer ben je vaak zelf de relatiemanager. Relatiemanagement heeft de laatste jaren een plaats veroverd binnen de marketing. Steeds vaker nemen bedrijven een relatiemanager fulltime in dienst.

In economisch slechte tijden is de verleiding groot om niet te investeren in enige vorm van relatiemanagement. In sommige gevallen gaat dat goed, maar in de meeste gevallen heeft het vervelende gevolgen voor de lange termijn.

Wat doet u aan relatiemanagement; Hier alvast 5 activiteiten die u zou kunnen ondernemen om de relatie met uw klant te verstevigen.

–                    Een presentatie bijwonen?
–                    Een nieuwsbrief versturen?
–                    Een opdracht subliem uitgevoerd?
–                    Een vrijblijvend advies uitgebracht?
–                    Een Nieuwjaarsgroet gestuurd?