Export & Internet: Ondernemer benut de nieuwe kansen die er liggen

Nederland is van oudsher één van de meest open economieën van de wereld en heeft een sterk internationaal georiënteerd bedrijfsleven. Onze export is de ruggengraat van de Nederlandse economie, de wereld is onze markt. Grote, grotere, maar ook duizenden MKB-bedrijven exporteren. Ik kom ze dagelijks tegen.

Maar we zijn niet de enigen in de wereld. Omdat de concurrentie van andere landen steeds groter wordt, is het van vitaal belang dan Nederland op exportgebied concurrerend blijft en zelfs concurrerender wordt. Ook door de opkomst van internet komt de relatieve positie van de Nederlandse export onder druk te staan. Andere landen internationaliseren versneld dankzij internet. Dit kan een bedreiging (gaan) vormen voor de Nederlandse export of uitbreiding daarvan. Ook de inzet van internet biedt veel kansen voor Nederlandse bedrijven. Het is denkbaar dat met minder middelen meer doellanden (intensiever) bewerkt kunnen worden. Het Nederlands exporterend bedrijfsleven moet dus zwaarder gaan inzetten op het gebruik van internet(marketing) om zijn exportpositie in de wereld uit te bouwen.

Voor de Nederlandse export valt nu al vast te stellen dat de opkomst van het internetgebruik een bedreiging kan gaan vormen. Bedrijven uit naastgelegen grote exportlanden gebruiken, (bijna) gelijkwaardig, ook het internet en hun website om hun export te vergroten. Een ontwikkeling die ook in Oost-Europa en Azië op gaan komt. Middels bijvoorbeeld e-mail, hun website en social media kunnen ook zij makkelijker communiceren met potenitële klanten. Dankzij het internet zullen twee belangrijke export-Unique Selling Points van Nederland, talenkennis en multicultureel aanpassingsvermogen, over 10 tot 15 jaar ook in belangrijke mate in veel andere landen aanwezig zijn.

Praat in uw netwerkclubjes eens over dit thema, er gaat letterlijk een wereld van nieuwe omzet voor u open.

Met dank aan gastspreker Geert Nijkamp tijdens de VICK-lunchbijeenkomst op 1 maart jl.