De blik vooruit

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

In verschillende media wordt sinds enige tijd melding gemaakt dat de tendens in de markt is, dat het dieptepunt in de economische situatie achter ons ligt. Het vertrouwen trekt aan en daarmee ook de investeringsbereidheid van consumenten en in het verlengde daarvan de bereidheid van ondernemers om investeringen te doen. Het is bij het doen van investeringen wel van belang dat een gedegen (toekomst)beeld bestaat. Dit beeld bestaat uit de marktontwikkelingen in zijn geheel, de ontwikkelingen bij het (potentiele) klantenbestand en de bijbehorende cijfers.

Toekomst
Het beeld omtrent de toekomst bestaat uit een idee waar groei gerealiseerd kan worden. Moet ik investeren in een nieuw product, een aanpassing/vernieuwing aan mijn product of investeren in het betreden van een nieuwe markt cq een andere afzetmarkt? Inventiviteit en innovatief denken is hierbij essentieel. Voornoemde is voornamelijk gericht op het bedienen van nieuwe klanten om zodoende omzetverhoging te kunnen realiseren.

Daarnaast dient uiteraard de nodige energie gestoken te worden om het (o zo belangrijke) bestaande klantenbestand te behouden. Klantkennis en weten wat er speelt in de markt(en) van de klanten is van belang om een inschatting te kunnen maken van hetgeen komen gaat (lees: welke vragen je kunt verwachten vanuit jouw klanten.)

Waar wil ik naartoe? Al hetgeen hiervoor genoemd wordt heeft invloed op de financiële situatie van de onderneming. Een begroting is van groot belang om sturing te kunnen geven aan het (strategisch) beleid van de onderneming. Echter, het simpelweg laten groeien van de bestanddelen van de exploitatie en daarmee de balans is geen begroten. Bij begroten komt veel meer voorbereiding en kennis van de ontwikkelingen kijken dan alleen het doorrekenen van de cijfers.

Cijfers
De cijfermatige verwerking van de strategische plannen is benodigd om een beeld te krijgen van de mogelijke pijnpunten in de komende periode. Er kunnen legio ideeën bestaan, uiteindelijk bepaald de financiële daadkracht wat er met deze ideeën gaat gebeuren.

Vragen die gesteld moeten worden zijn: Een investering dient (logischerwijs zo snel mogelijk) terug verdiend te worden, maar hoe snel kan dat? Heb ik voor de investering extern geld nodig of kan ik met eigen middelen financieren, zonder dat mijn bedrijfsvoering (lees: werkkapitaalspositie) onder te grote druk komt te staan? Welke additionele kosten moet ik maken om de mogelijkheden te kunnen benutten?

Bovengenoemde vragen zijn normaal gesproken niet exact te voorspellen. Wel kan men er voor zorgen dat zoveel als mogelijk het financiële beeld duidelijk wordt. De antwoorden op de genoemde vragen kunnen verschillende kanten in. Dit impliceert meteen dat een enkele begroting doorgaans niet voldoende is om het beeld compleet te krijgen. Scenario’s dienen doorgerekend te worden om enerzijds (dus) het beeld compleet te krijgen en anderzijds om binnen deze verschillende scenario’s ook concreet bij te kunnen sturen in de strategie omdat men de te nemen stappen reeds overdacht heeft.

Tenslotte
Zoals gesteld, is begroten niet eenvoudig. Het vereist een gedegen voorbereiding met de nodige overpeinzingen voor de ondernemer. Uiteindelijk is het zo dat een ondernemer, die beslagen ten ijs komt, flexibeler is in de mogelijke stappen die hij kan nemen om zijn onderneming de gewenste groei te laten realiseren.

Mochten vragen bestaan dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen..

Bart de Volder, bart@ldeaccountants.nl