Lean en waarde

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

Lean en waarde zijn twee termen, die uiteraard met elkaar te maken hebben. Lean is simpel gesteld, het verbeteren van processen, waardoor voordelen worden behaald, in efficiency, capaciteit etc. Eerder hebben we al een blog geplaatst dat ingaat op het veranderen van strategie, het verbeteren van processen en het verhogen van waarde (Vorig blog van 6 januari 2014). Onderstaand gaan we daar verder op in.

Lean management
Voor vele financiële adviseurs wordt waardcreatie gezien als het ‘draaien aan een knopje om vervolgens de waarde toe te zien nemen’. Bijvoorbeeld: Als de personeelskosten verlaagd worden, kan meer resultaat behalen of door minder personeelskosten of door betere benutting van de capaciteit. Vraag is echter, hoe kan ik daadwerkelijk aan de knoppen draaien om mijn gewenste voordelen te behalen? Ofwel, op welke wijze kan ik daadwerkelijk aan het beoogde knopje draaien. Met behulp van een lean traject wordt inzicht verkregen in het operationele proces en de processen daaromheen. Er kan gewezen worden op de daadwerkelijke punten, die tot verbetering moeten leiden

Verbeteren
In onze eerdere blog stelden we: Sturen op klantwaarde maakt dat men efficiënt wordt, dat medewerkers continu zingeving ervaren en dat klanten tevreden blijven en dus een goede ambassadeur zijn. De focus van het gehele bedrijf ligt op de klant en het systeem wordt ontlast van minder belangrijke vragen. De eerste besparingen zijn binnen.

In relatie tot bovenstaande passage zijn we in ons vorig blog ingegaan op de bijbehorende verhoging van de kasstromen, waardoor de waarde van de onderneming toeneemt, bij minimaal gelijkblijvend risico. De laatste toevoeging is essentieel. Ook risico heeft invloed op de waarde van de onderneming. Onderstaand zullen we op dit risico ingaan als waarde verhogende factor.

Verhogen
De disconteringsfactor, gebruikt in de waardering, bestaat voor een deel uit het onderneming specifieke risico. Hierbij moet vooral worden gedacht aan afhankelijkheid van partijen, zoals leveranciers en afnemers maar ook aan het management en sleutelpersonen binnen de onderneming. Ook zijn de risicospreiding van activiteiten en de flexibiliteit van de onderneming van belang. Dit risico kan met behulp van een lean traject verminderd worden. Onderstaand zullen enkele voorbeelden genoemd worden:

  • Het stroomlijnen van het proces, waarbij de interne afhankelijkheden worden verminderd, leidt tot een efficiënter proces met minder bijbehorend risico.
  • Een efficiënter proces leidt ertoe dat personeelsleden ‘vrij gemaakt kunnen worden’ om zich te richten op klantniveau. Er kunnen meerdere klanten worden geacquireerd en/of de huidige klanten kunnen op een andere wijze worden benaderd, waardoor de afhankelijkheid afneemt.
  • Een zelfde benadering van de leveranciers is mogelijk, doordat ruimte bestaat om andere leveranciers te spreken en te beoordelen.
  • Een efficiënt, gestroomlijnd proces leidt tot de situatie dat eenvoudig ingesprongen kan worden op wijzigingen. De flexibiliteit van het proces en de organisatie zijn groter.

Een verlaging van het risico en daardoor de disconteringsvoet is dus te verwachten als gevolg van een lean traject. Dit lager risico leidt tot een verhoogde waarde van de onderneming, bij minimaal gelijkblijvende kasstromen. Door middels concrete stappen naar een waarde verhoging te werken, zowel op kasstroom- als op risicogebied, wordt een beter fundament gecreëerd voor een overdracht van de onderneming. Uiteraard geldt dit voor elke onderneming!

Tenslotte
Mochten vragen bestaan dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen..

Bart de Volder
bart@ldeaccountants.nl