DEPEST

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

Eerder hebben wij aandacht besteed aan benodigde kennis van de markt om het business model te kunnen innoveren. Het in de gaten houden van de markt is niet eenvoudig Het is mogelijk om daar tools bij te gebruiken. We hebben in een vorige blog gesproken over het model van Porter. In deze blog gaan we in op het DEPEST model, dat gebruikt wordt om de externe omgeving te beoordelen.

DEPEST
De naam DEPEST is simpelweg een afkorting van de zes factoren, die beoordeeld worden in het model:

  • Demografisch
  • Economisch
  • Politiek-juridisch
  • Ecologisch
  • Sociaal-cultureel
  • Technologisch

Onderstaande zullen de zes factoren afzonderlijk uiteengezet worden. Hierbij wordt tevens aangegeven wat belangrijke vragen kunnen zijn, die een ondernemer zich dient te stellen. Uiteraard geldt hier dat er meer belangrijke vragen bestaan, die niet in dit stuk besproken worden. Belangrijke bronnen voor het verkrijgen van inzicht in deze factoren zijn onder andere het CBS, het CPB en het RIVM, naast de informatie van overige ministeries.

Demografische factoren
Demografische factoren zijn natuurlijk van belang voor de bedrijfsvoering. Deze factor geeft een beeld omtrent de omvang en het potentieel van de markt. Vragen, die van belang zijn:

  • Hoeveel mensen wonen er (de populatie) in het afzetgebied?
  • Wat is de leeftijdsopbouw?
  • Wat is het gemiddelde inkomen en wat is het besteedbare inkomen?
  • Hoe zijn de gezinnen samengesteld?

Economische factoren
Bij economische factoren wordt de staat van de economie van het land of een bepaald (werk)gebied bekeken. Uiteraard is de huidige staat van de economie van belang, maar zijn ook eventuele bedreigingen en kansen belangrijk. De historische ontwikkeling verdient dus eveneens aandacht. Vragen, die van belang zijn:

  • Is er hoog- of laagconjunctuur?
  • Wat is het niveau van het consumentenvertrouwen?
  • Wat is de inflatie?
  • Is er veel werkloosheid?
  • Wat is de overheidsschuld?
  • Is er sprake van overproductie?

Politieke factoren
Politieke factoren vormen een belangrijk onderdeel van de analyse. Besluiten, die genomen worden, kunnen zeer zeker invloed hebben op de bedrijfsvoering in de markt. Vragen, die van belang zijn:

  • Is het politieke klimaat stabiel? Dit is zeker ook van belang als men internationaal actief is.
  • Hoe is de huidige wetgeving? Denk hierbij aan de privacywetgeving, maar ook bijvoorbeeld aan het wegvallen van de hypotheekrenteaftrek en/of subsidies.
  • Hoe is de belastingpolitiek?
  • Hoe is de productaansprakelijkheid en consumentenbescherming geregeld?

Ecologische factoren
Bij deze factoren wordt gekeken naar omgevingsfactoren en diens invloed op de bedrijfsvoering. Een stabiel klimaat of mogelijke natuurrampen zijn voor verschillende sectoren een belangrijke factor. Denk hierbij aan de sector toerisme, maar ook het verzekeringswezen. Tevens is het van belang dat een product en/of dienst niet heel slecht is voor het milieu. Vragen, die van belang zijn:

  • Welk klimaat heeft het gebied?
  • Wat zijn de milieuvoorschriften ten aanzien van productieproces?
  • Wat is de vraag naar duurzaamheid?

Sociaal-culturele factoren
Door de veranderende markt, waarin de consument steeds meer macht krijgt, is een analyse van de verschillende consumenten van belang. Ook hier geldt dat internationaal opererende bedrijven een goed beeld dienen te hebben van het afzetgebied. Vragen, die van belang zijn:

  • Welke waarden en normen worden alom geaccepteerd?
  • Wat is het gemiddeld opleidingsniveau?
  • Welke religie hangen de mensen aan?
  • Zijn er subculturen? En wat zijn diens karakteristieken en wat is diens invloed?
  • Is er sprake van chauvinistische gevoelens?
  • Hoe zijn de levensomstandigheden? En gelden specifieke levensstijlen?

Technologische factoren
Technologische factoren richten zich voornamelijk op het punt of de techniek, die nodig is om de bedrijfsvoering mogelijk te maken, daadwerkelijk aanwezig is. Tevens dient de kennis aanwezig te zijn (of juist van buitenaf worden gehaald) om de beoogde bedrijfsvoering te realiseren.

  • Hoe is de internetinfrastructuur?
  • Hoe is de infrastructuur van de energievoorziening?
  • Hoe snel ontwikkelt de technologie zich?

Tenslotte
Door een goed beeld te krijgen van de bovengenoemde factoren is het mogelijk om de kansen en bedreigingen voor de onderneming in kaart te brengen. Met behulp van het eerder besproken model van Porter kan een SWOT van de onderneming worden opgetuigd, die als input geldt voor het business model. Voldoende werk te doen dus!

Indien u vragen heeft naar aanleiding van deze blog, kunt u contact opnemen met ons kantoor, François Hendrikx (francois@ldeaccountants.nl) of Bart de Volder (bart@ldeaccountants.nl).