Verover je markt

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

Of we nu in crisis verkeren, een voorzichtige economische verbetering mogen begroeten of een periode van groei omarmen, ondernemingen zijn altijd geïnteresseerd in groei en het veroveren van markten. Daarover gaat mijn blog van deze maand. Ik ga niet in op de gekende wetten van de markt, zoals zorgen voor een goede klachtenbehandeling zodat klanten niet vertrekken. Of het gegeven dat u 10x zo gemakkelijk meer verkoopt aan bestaande klanten dan er nieuwe werft. Dat hebt u al vaak genoeg van me gehoord, ik zoek nieuwe instrumenten, minder bekend.

Memo: “Als uw strategie hetzelfde is als die van uw concurrent, is het geen strategie”.

Strategie betekent bewust kiezen van marktsegmenten en juist daaraan bieden van een onderscheidende propositie. Een eigen plek in het weiland.

Stel, uw bedrijf zou er morgen ineens niet meer zijn. Hoe reageren uw klanten dan? Hebben zij binnen de kortste keren een andere leverancier gevonden? Of waren uw producten en diensten zo anders, zoveel beter, dat klanten u direct missen en lang zullen moeten zoeken om weer zo’n goede partner te vinden?

Bedrijven, die bemind worden, hebben goede troeven. Het enige dat hen voor een nog groter succes in de weg staat, is een ruime bekendheid. Mensen die hen niet kennen, kunnen hen ook niet overwegen. Social Media bewijzen hun nut.

Het draait om de extra’s van een bedrijf. Een scheepsbouwer die met een ervaringscentrum liefde voor water, natuur en boot uitstraalt. Dat is wat anders dan een scheepsbouwer op een achteraf werfje. Een cursusinstituut dat contact blijft houden met haar cursisten en jarenlang gratis extra tips aanreikt. Dat is wat anders dan het trainingsbureau waar de factuur al twee weken voor de cursus betaald moet zijn. De schilder die met zoveel enthousiasme uw huis tot een droomkasteel maakt, die gunt u de opdracht en een goede prijs. Dat is wat anders dan de schilder die maar wat raak kwast, elke dag troep achterlaat en chagrijnig reageert als u vraagt of het hoekje wat netter kan.

Die scheepsbouwer met liefde, dat trainingsbureau dat blijft helpen, die ambachtelijk goede schilder, die gunt u de opdracht en die zou u missen als ze er morgen niet meer waren.

Hoe gemakkelijk is het voor dit soort bedrijven om, mits hun bekendheid vergroot, goed aan het werk te blijven. En eigenlijk ben u al hun ambassadeur naar nieuwe opdrachten, u beveelt hen graag aan. Want zij geven u het goede gevoel.

Hoeveel zapgedrag we in deze snelle wereld ook zien, een mens houdt van overzicht, gemak en een bepaalde rust. Merkt een klant dat u alles op alles zet om hem goed te bedienen, keer op keer, dan komt u in het hart van die klant. Een merk om van te houden en bij te willen horen.

Tot het volgende blog François Hendrikx, Commercieel directeur LDE Accountants