Blijven innoveren ook in crisistijd

» Wist je dat wij op zoek zijn naar een nieuwe collega (assistent) accountant? Lees snel verder!

De Dodo zult u nergens meer aantreffen. Het vriendelijke beest voelde zich veilig op het eiland Mauritius. Leren vliegen was niet nodig. We spreken rond 1600. Maar de kolonisten ontdekten het eiland en wisten de Dodo als voedsel te vinden. Er kwamen meer vijanden, zoal klein gedierte dat Dodo eieren een ware lekkernij vond. Einde verhaal dus voor de Dodo.

Waarom dit verhaal beste lezer van dezeblog. Omdat het aantoont dat stilstand achteruitgang is en een levend wezen zich moet ontwikkelen bij veranderende omstandigheden. Ook uw onderneming maakt veranderingen in de markt mee en zal moeten veranderen en vernieuwen om geen Dodo organisatie te worden. Innovatie is het antwoord tot succes ook in crisistijd.

Iedereen kan innoveren
Veel branches schreeuwen om innovatie. Zo heeft internet tot een geheel nieuw koopgedrag geleid van de consument en zullen in enkele jaren tijd 1 op de 3 winkels verdwijnen. U leest het goed: 1 op de 3.
Een bouwbedrijf ontwikkelde een samenwerkingsmethode met bouwpartners, waardoor het aantal opleverpunten per woning gedaald is naar twee. Dat is erg knap.

Kijken we naar de dienstverlening, dan zien we notarissen naarstig zoeken naar nieuwe omzet voor de gekelderde woningmarkt. En knarsen tussenpersonen de tanden nu transparant is wat hun provisie voor financiële producten inhoudt en klanten zomaar geen zin hebben om kosten voor hun adviezen te gaan betalen. Innovatie gevraagd!

Chris Luken, ontdekker van de Hotelbon, zag later ook kansen in het motto dat mensen er echt helemaal uit moeten kunnen zijn. Inmiddels geeft Fletcher 60 hotels in Nederland.

Een webwinkel als iTailor biedt overhemden op maat vanaf € 19,95. U stelt ze samen via wat stappen op de site, zoals automobielsites u uw nieuwe auto laten samenstellen. Later nog een overhemd nodig? iTailor heeft uw maten en voorkeuren opgeslagen, u bestelt in een flits een shirt bij.

Innoveren vraagt om een positieve geest, om lef, om creativiteit, om grenzen doorbreken. Wat is een beter medicijn tegen doemdenken dan innoveren? Zoals Luken mij tijdens een winteravondlezing zei: “Ik hou niet van zeuren, maar van echt ergens voor gaan. Als je dan toch ergens tijd in stopt, doe het dan goed”. We slaan de weg van innovatie in. Reist u mee ??

Comfortzone wint te gemakkelijk van innoveren
Niemand houdt van Dodo organisaties. Natuurlijk, economische mindere tijden vragen om saneren, efficiency, scherp aan de wind werken. Je leest vooral over winstdaling als gevolg van sterke prijsdruk in het MKB, werkgelegenheid neemt fors af, veel MKB sectoren krijgen te maken met sterke afzetdaling. De investeringen zijn terug gelopen en de overheid investeert stukken minder. Crisis in de bouw en de handel enz.. Je wordt er niet vrolijk van.

Bedrijven reageren vaak hetzelfde op crisis:
1. Niets doen
2. Zo veel mogelijk bezuinigen
3. Innoveren

Onderzoek van het Economisch Instituut voor het MKB leert dat ondernemers vaak in fasen reageren op een situatie van laagconjunctuur.

Eerst een afwachtende houding aannemen
(‘niets doen’)

Dan streven naar efficiëntie
(‘zo veel mogelijk bezuinigen’)

Tenslotte pas streven naar ondernemende oplossingen (‘innoveren en dingen anders doen’, bijvoorbeeld door nieuwe producten of diensten te introduceren).

Het EIM concludeert dat slechts een kwart van de MKB-bedrijven innovatief is, en continue vernieuwing als vast onderdeel in de bedrijfsstrategie heeft opgenomen. Van deze bedrijven werkt bijna twee derde samen met andere partijen bij hun innovatieactiviteiten. Conclusie, samenwerking loont.

Mensen vernieuwen niet zomaar. Ongelooflijk hoe sterk onze comfortzone is. Hoe lang we vast houden aan de gekende producten en diensten. De geijkte werkpatronen. Het gevoel dat er iets moet gebeuren komt vaak pas los als de resultaten kelderen en we echt zien dat het fout gaat. Laat dus. Te laat.?

Innoveren is altijd mogelijk, maar ze vraagt wel om een bepaald soort gedrag en een vooruit gerichte bedrijfscultuur.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie